بزرگنمایی تصویر

بزرگنمایی تصویر

بزرگنمایی تصویر

بزرگنمایی تصویر

طرح درس 

فعالیت پیشنهادی خودم:

ایجاد انگیزه :

از دانش آموزان بخواهید که چند لحظه چشم هایشان را ببندند و تصور کنند در یک مغازه (سوپرمارکت یا اسباب بازی فروشی ) قرار دارند. سپس از آن ها بخواهید هرچه می بینند ، نام ببرند و شما نام وسایل یا مواد را روی تخته ی کلاس بنویسید: مثلا : بیسکویت ، نوشابه ، شیر ، کره ، ماکارونی & نخود ، ماشین ، عروسک و ...


به دانش آموزان بگویید : «قرار است چیزهایی را که روی تابلو می بینید به دو دسته تقسیم کنیم». سپس از هر گروه بخواهید ، این مواد را در یکی از دسته ها قرار دهد. پس از تکمیل فعالیت از بچه ها دلیل نوع طبقه بندی را شرح دهند و اجازه دهید هر گروه دلیل خود را بیان کند.

حالا از دانش آموزان بخواهید که تصویر صفحه ی اول فصل را مشاهده کرده و درباره ی آن بحث کنند.  و از بچه ها بپرسید شما اگر جای فروشنده بودید مواد را چگونه طبقه بندی می کردید...

معرفی گاز

تدریس گاز می تواند با یک درخواستعجیب از سوی معلم صورت بگیرد و این درخواست چیزی نباشد جز اینکه:

هوا چه شکلی دارد ؟ آن را نقاشی کنید.


احتمالا در لحظه ای که پیشنهاد نقاشی هوا یا باد را به بچه ها می دهید همه می گویند نمی شود باد را نقاشی کرد، اما به بچه ها فرصت دهید از تخیل خود کمک بگیرند و تصویر ذهنی خود را از باد بکشند. پس از دیدن نقاشی بچه ها و نشان دادن آنها به بقیه ی دانش آموزان می توانید درس گازها را شروع کنید. به این ترتیب که همانطور که شما گفتید باد یا هوا شکل خاصی ندارند و ما نمی توانیم آن ها را نقاشی کنیم (اگر بعضی از دانش آموزان تصاویری از باد کشیده اند توضیح می دهیم که ما فقط در نقاشی هایمان باد را به صورت خطوط یا حتی به شکل ابر بکشیم اما همانطور که می بینید هوا شکلی ندارد و دیده نمی شود. اما از کجا بدانیم که هوا وجود دارد؟

به هر یکی از بچه ها یک کیسه ی پلاستیکی می دهیم و از آن ها می خواهیم که یک سمت دهانه ی کیسه را بگیرند و با سرعت کیسه را از سمتی به سمت دیگر حرکت دهند و دهانه ی کیسه را سریع ببندند.

_ چه چیزی داخل کیسه است؟

_ هوا

_ این هوا کجا بود؟

_ همه جا پخش بود.

و به این ترتیب به بچه ها نشان می دهیم که هوا وجود دارد. دیده نمی شود. شکل ثابتی نداردو در نهایت حالت « گاز » را معرفی می کنیم.

بازی:

فعالیت پیشنهادی من برای این درس این است که بعد از اجرای مراحلی که در کتاب آمده ، برای تثبت آموخته ها ، از یک بازی شبیه بازی 20 سوالی که برای بچه ها جذاب و هیجان انگیز است کمک بگیریم.

به این صورت که یک گروه برای مثال یک نام را انتخاب کرده و آن را به معلم خود می گویند. وبعد گروه های دیگر با پرسیدن مشخصات آن ، به جواب می رسند. مثلا گروه کلمه ی " تخته سیاه " را انتخاب کرده و به معلم می گویند. 

سپس گروه ها به ترتیب سوال خود را می پرسند. مثلا:


_ جاندار است؟

_خیر

_ جامد است؟

_بله

_دایره است؟

_خیر

_خوردنی است؟

_خیر

و...

این روش به تثبیت آموخته ها در برخی دروس کمک می کند.



خوزمرگان 1


یه روز قبل از تدریس جامد . مایع . گاز، به بچه ها گفتم قاشق بشقاب و لیوان بیارن.

منم با خودم شکلات بردم

مفهوم جامد: بچه ها هر چیزی که دم دستشون  بود مثل مداد و قلم بریل ،لوح و... رو به دست گرفتن

بعد ازشون خواستم که توی لیوان بذارن. گذاشتن ازشون پرسیدم شکل شون عوض شد؟

گفتن نه!

چند ماده دیگر رو هم امتحان کردیم ونوبت شکلاتها شد.

شکلاتها تغییر شکل نداشتن . و چون شکلشون تغییر پیدا نکرد محکوم شدن به نوش جان شدن.

مایع: آب رو توی ظرفهای مختلف ریختیم که شکل همون ظرف میشد

بعد آب رو توی دست گرفتیم که شکل دستمون شد

و بعد از اون ریختیمش روی میزها که روی میز پخش شد و روی بچه ها ریخت و خیس شدن که

جیغ همشون رفت هوا.

پس آب محکوم شد به ریخته شدن روی زمین.

گاز: به بچه ها بادکنک دادم و از اونها خواستم بادکنکاشون رو باد کنن

و بعد پیش هرکدوم رفتم و بهشون گفتم که دستتون رو مشت کنید که میخوام

هوای بادکنک رو تو دستتون خالی کنم همه تعجب کردن که معلمشون چی داره میگه؟؟؟

بعد از خالی شدن باد بادکنک ها بهشون گفتم که باد بادکنکتون رو بدین به من

گفتن نمیشه و بعد بهشون گفتم پس باد بادکنک کجا رفت؟

بعد از گفتن مفاهیم به بچه ها گفتم الان بادکنکاتون رو بترکونید

محمدرضا بادکنک رو پر باد کرد

آرش که نمیتونست بادکنک رو خوب باد کنه کنار محمد رضا ایستاد

منم رفتم کنار محمد رضا

که یهو باد کنک ترکید و منو محمد رضا و آرش از جا پریدیم و من و همه بچه ها از این اتفاق

یه دل سیر خندیدیم