یکی از مهم ترین زنگ های آموزشی دبستان ، زنگ دیکته نویسی ست که بسیاری از دانش اموزان از آن وحشت دارند و در این زنگ به شدت دچار استرس می شوند.

از نظر اهمیت ، درس دیکته از همه ی دروس مهم تر بنظر می رسد چرا که در سایه ی همین دیکته نویسی ست که خواندن تقویت می شود. بنابراین طبیعی ست که چه معلم و چه والدین بر این درس تاکید ویژه ای داشته باشند.

اما چه کنیم که نقاط ضعف دانش اموزان ما در دیکته نویسی کم و کمتر شود تا به بهبودی کامل برسد؟!

مطمئنا خیلی از شما دوستان عزیز به یاد دارید که تا همین چند سال پیش معلم ها پس از تصحیح دیکته ، غلط های املایی مان را ردیف می کردند و می گفتند از هر کلمه ده بار بنویس! اما من به یاد دارم که بسیاری از همشاگردی هایم ، همان ده بار را هم اشتباه می نوشتند و بخاطر کثرت دانش اموزان کلاس ، معلم فرصت نمی کرد نوشته هایمان را کنترل کند و خلاصه اینکه ، آن غلط املایی درست که نمی شد هیچ ، گاهی وقت ها با این روش ، تثبیت هم می شد.

البته حالا دیگر معلمان روش های بسیار جدیدتری را برای تقویت دیکته نویسی به کار می برند و مطمئنا نتایج بسیار بهتری هم می گیرند.

در این پست تصمیم دارم یکی از روش های تقویت دیکته نویسی را برای دو نوع ضعف املایی بررسی کنم.

نوع اول : خطا در دندانه گذاری: بسیاری از دانش اموزان ما در هنگام نوشتن دیکته ، کلماتی را که پشت سر هم چندین دندانه دارند ، اشتباه می نویسند. مثلا کلمه ی سینی را با تعداد دندانه های بیشتر و یا کمتر می نویسند.

برای این دانش آموزان جدولی رسم می کنیم مشابه جدول زیر:

http://www.upsara.com/images/owm86l2pvbdaxqxa4ud.png

سپس یک بار برایش توضیح می دهیم که در هر خانه از جدول ، به صورت زیر ، با دو رنگ این کلمه را بنویس:

http://www.upsara.com/images/9n3ewgyimuye7y7nrzg2.png

این جدول و مشابه این جدول را در برای کار در خانه به دانش آموز ارائه می دهید تا با تفکیک نشانه ها با رنگ ها ، بتواند تعداد دندانه ها را بخاطر بسپارد. در مراحل بعد از دانش آموز بخواهید خانه ها را با یک رنگ بنویسد...و در مرحله ی آخر خارج از جدول!

http://www.upsara.com/images/tak78ke4l4m4rmtlb7vv.png

http://www.upsara.com/images/kr977erzmc9hjmtwdd.png

به این ترتیب خواهید دید که دانش آموز بطور خودکار ، تعداد دندانه های کلمه را به خاطر می سپارد.(امتحان کنید)


نوع دوم: خطا در نوشتن مصوت ها ــــَــــِــــــُــــ: در کلاس اول دانش آموزان باید مصوت ها را در دیکته بنویسند و متاسفانه دیده می شود که بچه ها به این موضوع اصلا دقت نمی کنند و ( بقول خودم اصلا به این نشانه های ریز نقش احترام نمی گذارند ). باز هم استفاده از جدول با اختصاص دادن هر خانه به یک مصوت به دانش آموز نشان می دهد که این مصوت هم مانند سایر نشانه ها یک خانه را به خود اختصاص می دهد.

http://www.upsara.com/images/fy91ky5qka8xck4m2zy.png

+ خوشبختانه دانش آموزان از انجام این تمرینات بسیار لذت می برند و از اینکه مثل سابق مجبور نیستند ، خیلی خشک و رسمی فقط کلمات اشتباه را بنویسند احساس بهتری پیدا می کنند.

+ دوستان و همکاران گرامی اگر ایده ی جدیدی در این رابطه دارند ، حتما به اشتراک بگذارند.