فصل ششم - نیرو
برای دیدن تصاویر در سایز اصلی ، آنها را ذخیره کنید.





روش پیشنهادی:
برای ایجاد انگیزه می توانید دانش آموزان را به مشاهده ی یک بازی مانند والیبال ببرید. در هنگام مشاهده ی بازی بپرسید:
_ نام این بازی چیست؟ (والیبال)
_ توپ ساکن است یا حرکت می کند؟ (حرکت می کند)
_ برای ایننکه توپ حرکت کند ، بچه ها چه می کنند؟ ( آن ها با دست ضربه می زنند)
_ برای اینکه توپ بالاتر رود ، چه باید کرد؟ (پاسخ های مختلف می شنویم ، مثلا؛ ضربه ی محکم تری بزنند، بالاتر بپرند و ...)
_ چگونه توپ به این طرف و آن طرف می رود؟ (باضربه ای که به توپ در جهت های مختلف می زنند)
_ چرا توپ بالا نمی ماند ؟(چون توپ سنگین است و...)
در هنگام پاسخ گرفتن از دانش آموزان تنها شنونده باشید و توضیحات اضافه ندهید.
********
بازی طناب کشی در صفحه ی دوم درس روش مناسب دیگری برای ایجاد انگیزه است که با سوالات معلم کامل می شود؛
معلم: چرا یک گروه توانست طناب را بیش تر به سمت خود بکشد؟ (پاسخ های احتمالی: چون قوی تر بودند یا زور بیشتری داشتند)
معلم : چرا گروه مقابل نتوانست طناب را به سمت خود بکشد؟ (پاسخ های احتمالی:چون زورشان کمتر بود یا قوی نبودند و...)
فعالیت زبان آموزی:
معلم از دانش آموز می خواهد که دلایلشان را روی تابلو بنویسند.
سپس از آن ها بخواهد که از این به بعد به جای استفاده از کلمه ی قوی تر یا زور بیشتر از عبارت « نیروی بیش تر » استفاده کنند. حالا جملاتی را که نوشته اند با توجه به کلمه ای که معلم گفته (نیرو) تغییر دهند.
بازی :
بازی مچ اندازی در کلاس برای دانش آموزان پسر بسیار جذاب است. می توانید علاوه بر بازی مچ اندازی ، در یک تشت پر آب ، توپ تخم مرغی ای قرار دهید و از دانش آموزان بخواهید با کمک یک عدد نی به توپ فوت کنند و به این طریق توپ را به بیرون از آب بیندازند. بچه ها در حین انجام فعالیت ، پی می برند که بدون فوت کردن (بدون اعمال نیرو) توپ حرکت نمی کند.
وبلاگ حاضر، در تاریخ ۱۳۸۸/۷/۱ در اولین روز کاری در مدرسه بهار انقلاب ایجاد شد. آن روزها معلمی بیتجربه اما مشتاق بودم.