شکل سازی با کاغذ مچاله


بقیه ی تصاویر در ادامه ی مطلب...


بقیه ی تصاویر در ادامه ی مطلب...
داستان گفتن اگرچه برای دانش آموزان ناشنوا کار آسانی نیست اما اگر با تصویر همراه شود می تواند بسیار اثر بخش باشد.
داستان زیر را با موضوع رشد پروانه دنبال کنید...

در ادامه ی مطلب این داستان تصویری را دنبال کنید...

دوستان گلم
فکر کنید در یک استادیوم نشسته اید و می خواهید بازی مورد علاقه ی خود را تماشا کنید اما جای شما خیلی مناسب نیست. شما می توانید یک پریسکوپ بسازید و در بازی بعدی به همراه خود ببرید.
روش ساخت پریسکوپ در ادامه ی مطلب...




طرح درس و روش های پیشنهادی در ادامه ی مطلب
همین طور که داشتم نگاه به درس می کردم چند روش برای آغاز درس و ایجاد انگیزه به ذهنم رسید .
ایجاد انگیزه ی 1:

گاهی وقت ها ایجاد انگیزه می تواند یک تصویر خنده دار باشد مانند این تصویر!
با نشان دادن تصاویری که برای بچه ها جنبه طنز دارد می توان به تدریس یک موضوع مهم پرداخت.
ایجاد انگیزه ی 2:
با یک سوال شروع می کنم...بچه ها به نظر شما جانوران صدای مارو می شنوند؟
بسته به پاسخ دانش آموزان که بله یا خیر است ادامه می دهیم.به آنها که بله گفته اند می گوییم در یک گروه قرار بگیرند و به آنها که گفته اند خیر می گوییم یه گروه دیگر تشکیل دهند. می توانیم نام گروه ها را هم به گروه جانوران شنوا و جانوران ناشنوا تقسیم کنیم. سپس از گروه بخواهیم که هر یک دلایل خود را درباره این سوال روی کاغذ بنویسند.
و بعد دلایل آن ها را شنیده و روی تابلو می نویسیم.سپس به بچه ها توضیح می دهیم که همان طور که می دانید؛ گوش یکی از اعضای بدن است که با ان صدا ها را می شنویم.
حالا یک سوال؟
آیا جانوران صداها را می شنوند؟ و بعد خودمان ادامه می دهیم که مثلا خرگوش صداها را می شنود؟

_بله
_ از کجا می دانیم؟
_ چون دو تا گوش دارد (با نشان دادن تصویر خرگوش) و
چند جانور دیگر را نیز مثال می زنیم...
بعد برای تحقیق و یا تکلیف از بچه ها می پرسیم که بچه ها آیا مورچه صداها را می شنود؟؟؟ در این باره می توانید تحقیق کنید و یا یک نقاشی بکشد...

ایجاد انگیزه ی 3:
از روش دیگری هم می توان استفاده کرد که با سطح جمله نویسی بچه ها ارتباط مستقیم دارد. مثلا جملات ناتمام را در اختیار گروه بگذاریم که آنها را کامل کنند و مورد بحث قرار دهند.مثلا:
ما صدا ها را می شنویم چون ...
دوستان خوبم منتظر پیشنهادات و انتقادات خوب شما هستم. یاری بفرمایید.


امواج صوتی از ارتعاشات مولكولهای گاز در هوا تشكیل میشوند. شما نمیتوانید آنها را ببینید. زیرا مولكولهای گاز بسیار كوچكند. ولی میتوانید با تبدیل ارتعاشات نامرئی مولكولهای هوا به ارتعاشات مرئی، به صورت ریز موجهای سطح یك مایع، آنرا مشاهده نمایید. این دقیقا چیزی است كه در گوش اتفاق میافتد.

؟ کدام یک از این رفتارها آمادگی جسمانی را زیاد و کدام یک آمادگی جسمانی را کم می کند؟
کسانی که دارای آمادگی جسمانی هستند ، کمتر بیمار می شوند . آمدگی جسمانی باعث می شود که قلب و ششها بهتر کارکنند و استخوانها محکم و ماهیچه ها قوی شوند.
؟ فعالیت هایی که آمادگی جسمانی را بیشتر می کنند کدامند؟
؟ رفتارهایی که آمادگی جسمانی را کم می کنند ، کدامند؟
خود آزمایی ؟
الف- از بین فعالیت ها و رفتارهای زیر ، کدامیک آمادگی جسمانی را زیاد و کدام یک کم می کند. آن ها را مشخص کنید و در جدول زیر بنویسید.
فعال بودن در ساعات ورزش طناب بازی
بازی رایانه ای پیاده روی
خوابیدن زیاد پرخوری
تماشای بیش از حد تلویزیون کوه پیمایی
فعالیت هایی که آمادگی جسمانی را زیاد می کند.
1-..................... 2-.......................
3-..................... 4-.......................
رفتارهایی که آمادگی جسمی را کم می کند.
1-..................... 2-......................
3-..................... 4-......................
ب- چند نمونه از فعالیت های روزانه ی خود را که باعث زیاد شدن آمادگی جسمانی می شود، نام ببرید.

هدف : هدف از پرداختن به این فعالیت ، ایجاد شرایطی است که طی آن کودکان در یک بافت طبیعی ناگزیر از به کارگیری ضمیر مناسب در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی مربی می شوند. بسته به سطح رشد زبانی کودکمی توان از مرحله ی اول یعنی ضمیر "من " شروع کرد و به ترتیب به سایر مراحل پرداخت.
موقعیت: بازی یافعالیتی که شرایط آن ایجاب می کند که در آغاز یک سری وسیله یا حتی خوراکی ، تک تک و با انتخاب خودشان در اختیار هر کدام از بچه ها قرار گیرد.
روش کار: قبل از آغاز فعالیت مورد نظر، تمام وسایل یا خوراکی ها در اختیار یکی از آن مربیان است و مربی دیگر در کنار بچه هاست تا در صورت لزوم نقش دهنده یا تصحیح کننده ی الگوهای کلامی مناسب از سوی بچه ها را داشته باشد. مربی هر بار یکی از وسایل یا خوراکی ها را نام می برد و خطاب به تمام بچه ها می پرسد که چه کسی آن را می خواهد.
گفت و گو: مربی خطاب به بچه ها : توپ را چه کسی می خواهد؟
یکی از بچه ها در پاسخ به مربی : " من"
توضیح: در مواردی مربی به عمد وسیله ی مورد سوال را به کسی غیر از آن کسی که خواسته می دهد تا او آن را رد کند و با نشان دادن فردی که آن را تقاضا کرده بگوید چه کسی آن را خواسته است.
گفت و گو: مربی خطاب به یکی از بچه ها: توپ را می خواستی؟
این بچه در پاسخ به مربی: " نه، او می خواست" (همراه با ااشاره به سوی کسی که توپ را می خواست)
توضیح: در انتها نیز پس از این که همه ی وسایل بین تمام بچه ها پخش شد، مربی خطاب به همه ی آن ها می پرسد که چه کسی آن وسایل را در اختیار آن ها گذاشته است.
گفت و گو: مربی خطاب به هر بچه: "این خوراکی (اسباب بازی و...) را چه کسی به شما داد؟
بچه ها در پاسخ به مربی : " شما"
برای قصه گویی پیش از هر چیز چهره و حرکات ساده و صدای قصه گو مهم است تا ابزار.ولی اگر قرار است بچه ها مشارکت فعال داشته باشند و قصه نمایشی اجرا شود، یکی از بهترین ابزار عروسک های انگشتی اند.این عروسکها می توانند نزدیکترین ارتباط را با کودکان برقرار کنند چرا که شخصیت هایی کوچک در دستان خود آنها هستند و این حس نزدیک کودکان را به تخیل بسیار وا می دارد. فراموش نکنیم که انگشتان کودکان اولین بازیچه های آنان هستند و کودکان شیرخوار با انگشتان خود تجارب دیداری و لمسی بسیاری دارند.