املا گرفتن انواع مختلفی داره و آموزگار با توجه به موقعیت کلاس و تعداد دانش اموزان می تواند از روشی متناسب با شرایط استفاده کند.

یکی از روش های گرفتن دیکته از دانش اموزان روش به خاطر سپاری ست. در این روش آموزگار تعدادی کلمه را پای تخته می نویسید ، کلمات متوسط ، سخت و خیلی سخت!

تعداد کلمات بستگی به روش املا گرفتن (گروهی یا انفرادی بودن ) دارد که در صورت انفرادی بودن ، بهتر است تعداد کلمات از 20 کلمه تجاوز نکند. و در صورت گروهی بودن می توانید تعداد کلمات را با توجه به ظرفیت و توانایی گروه ها افزایش دهید.



به دانش آموزان فرصت دهید تا در حدود 10 الی 15 دقیقه کلمات روی تخته را بخوانند و بخاطر بسپارند. سپس روی کلمات را با روزنامه بپوشانید و به هر یک از بچه ها کاغذ و مداد بدهید تا هر تعداد کلمه ای را که به یاد می اورند روی کاغذ ، به صورت درست بنویسند. جو کلاس باید رقابتی و شبیه به مسابقه باشد تا دانش آموزان تمرکز و دقت بیشتری داشته باشند...



برای نوشتن کلمات نیز می توانید برای دانش اموزان زمان تعیین کنید. (مثلا بچه ها 30 دقیقه فرصت دارید تا کلماتی را که بخاطر سپرده اید روی کاغذ بیاورید.

سپس به تعداد کلمات به دانش آموزان امتیاز یا نمره بدهید و یا اینکه پیش از اجرای مسابقه (دیکته) برای بچه ها مشخص کنید که مثلا :

از 1 تا 5 کلمه ضعیف

6 تا 10 کلمه متوسط

11 تا 15 کلمه خوب

16 تا 20 کلمه خیلی خوب!

از محاسن این روش این است که دانش اموزان ضمن اینکه املای درست کلمه را یاد می گیرند ، کلمات جدید را بخاطر می سپارند. در صورت گروهی بودن میتونید تعداد کلمات رو بیشتر کنید.