نقاشی باعدد جادویی 5

خروس زری:

مرغ حنایی:

اسب آبی:

گاو خال خالی:

سگ آبی:

این نقاشی های زیبا را در ادامه مطلب مشاهده کنید و لذت ببرید...

خروس زری:

مرغ حنایی:

اسب آبی:

گاو خال خالی:

سگ آبی:

هدف : هدف از انجام این فعالیت ایجاد شرایطی جهت به کارگیری اسامی افراد مورد خطاب به عنوان وسیله ای برای جلب توجه است.
موقعیت: بازی با توپ که در آن از نام بردن اسامی افراد به عنوان وسیله ای برای جلب توجه آنه هاو ادامه ی بازی استفاده می شود.
روش کار: بچه ها به صورت دایره کنار یکدیگر می ایستند و برای شروع ، مربی که توپ را در دست گرفتهاست، با صدا زدن نام یکی از بچه ها ، توپ را بالا پرتاب می کند تا شخصی که نامش گفته شده ، توپ را بگیرد . به همین ترتیب ، کسی که توپ را گرفت باید نام شخص دیگری را بگوید و توپ را به بالا پرتاب کند تا آن شخص توپ را بگیرد. یکی از مربیان نیز خارج از بازی است بچه ها را راهنمایی می کند.
گفت و گو: مربی با پرتاب توپ : " مهدی"
کودک با پرتاب توپ : " احمد"
توضیح : جهت گسترش این توانایی لازم است بچه ها از این امر آگاه شوند که هربار برای مورد خطاب قرار دادن کسی باید ابتدا نام او را صدا بزنند؛ مثلا مربی می تواند در مواقعی که بچه ها از چنین روشی (نام بردن اسم فرد مخاطب ) برای جلب توجه وی استفاده نمی کنند ، وانمود کند که متوجه آنها نیست، تا بدین ترتیب بچه ها به استفاده از این روش ترغیب شوند.
![]() | ![]() |
صدا به صورت امواج نامرئی در هوا حركت میكند. گوشهای شما به نحوی طراحی شدهاند كه امواج صوتی را تشخیص داده، آنها را به پیامهای عصبی تبدیل میکنند و این پیامهای عصبی را به مغز میفرستند. مغز این پیامها را تحلیل كرده و صدا را شناسایی مینماید.

لاله گوش (pinnae) در دو طرف شما، مشخصترین بخش دستگاه شنوایی بوده ولی در عین حال كمترین پیچیدگی و حساسیت را دارا است. هر لاله گوش از طریق یك مجرای كوچك به نام كانال گوش صدا را به بخشهای پنهان گوش در داخل سر میرساند. این بخشهای ظریف و حساس داخلی – پرده گوش، استخوانهای ریز داخل گوش كه استوانچه نام دارند و حلزون گوش – در مساحتی به اندازه نوك انگشت شما و درست پشت هر چشم واقع شدهاند. گوش برخی حیوانات نسبت به برخی از صداها بسیار حساستر از گوش ما است.
![]() | ![]() |
به عنوان مثال ما نمیتوانیم صدای غرشهای بسیار بمی كه یك کرگدن یا فیل تشخیص میدهد

و یا جیغهای بسیار زیری را كه سگها و خفاشها میشنوند، تشخیص دهیم.
![]() | ![]() |
البته شدت صداهایی که در اطراف ما وجود دارند نیز با هم فرق میکنند. در جدول زیر شدت صداهای مختلفی که ما میشنویم درج شدهاست.
امواج صوتی از طریق كانال گوش به پرده گوش میرسند. پرده گوش یك پوستهی نازك در ابعاد ناخن انگشت كوچك شماست. امواج سبب ارتعاش پرده گوش شده و این ارتعاشات در امتداد زنجیرهای از سه استخوان كوچك به نام استخوانچه گوش، حركت میكنند. استخوانچهها در واقع پلی در فضای هوایی كوچكی به نام حفره گوش میانی هستند. پس از آن پرده گوش ارتعاشات را به مایعی كه درون حلزون گوش را پر كرده است، منتقل میسازد.
![]() | ![]() |
با ایجاد ارتعاشات در مایع حفرههای داخل حلزون، یك غشای نازك كه در طول تمام این بخش قرار دارد، لرزانده میشود. به این غشا مژكهای میكروسكوپی وصل هستند كه از سلولهای مو نشأت گرفتهاند. وقتی غشا میلرزد، مژكها را كشیده و سبب میشود سلولهای مو پیامهای عصبی تولید نمایند كه به مراكز شنوایی در مغز میرسد.

بخشی از حلزون گوش كه شامل مژكها و سلولهای مو است، اندام کورتی (سلولهای مژكدار داخل حلزون) نام دارد.
![]() | ![]() |
هدف کلی: آشنایی با نهاد کتاب خانه
اهداف جزیی:
1- تشویق به کتاب خوانی
2- تشویق به مشارکت در ساختن کتاب خانه
3- آشنا کردن دانش آموزان با ضرورت کتاب خوانی
4- آشنایی و تمرین بیشتر با املای استثنای «خوا»
5- واژه آموزی از راه غیرمستقیم (بازی)
6- واژه سازی با وند «با»
7- آشنایی با مفهوم مفرد و جمع
کلید واژه ها: باعجله - معلوم - سراغ - مخصوص - تعداد -مناسب - نگاه - با حوصله - با سلیقه - باحجاب - بامزه - باگذشت - بااهمّیّت - خواهش - خواهش - خوان - استخوان - خواه - موقع - معلّم - مجلّه -پنجاه و دو - هفته
روش های پیشنهادی را در ادامه مطلب بخوانید...
اهداف درس:
1- آشنایی بیشتر دانش آموزان با خورشید و فواید آن، به عنوان یکی از پدیده های زیبای طبیعی
2- تقویت احساس خوشایند دانش آموزان نسبت به خورشید
3- بررسی و بیان زیبیی ها و خوبی های خورشید به عنوان یکی از پدیده های زیبای طبیعی توسط دانش آموزان
انتظارات:
دانش آموز، طی فرایند آموزش :
1- خورشید را یکی از پدیده های مفید و زیبای طبیعت می شناسد.
2- برخی فواید و آثار خورشید را برای زندگی انسان و سایر موجودات ذکر می کند.
3- احساس خوشایند خود را نسبت به خورشید به عنوان یکی از مظاهر زیبای طبیعت ابراز می کند/نشان می دهد.
4- اثر هنری (کاردستی یا نقاشی) زیبایی در مورد موضوع درس (خورشید) تهیه می کند.
مفاهیم کلیدی
خورشید - نور - گرما - زیبایی - مهربانی
امضای وبلاگنویسان جهت بازگشت خانم رسولی به وبلاگ آموزش ابتدایی
چند نمونه از فعاليت هايي كه در اين زمينه توسط همكاران انجام شده بود و خودشان آن را بيان كرده اند در اینجا ذكر شده که شما را به خواندن آن دعوت می کنم.( با تشکر از وبلاگ آموزش ابتدايي زير بناي آموزش و پرورش)
الف)تمرین پرسش وپاسخ: این تمرین براساس مطالب درسی فارسی یا به کمک تصاویر انجام می شود در این شیوه دانش آموزان را تشویق می کنیم تا در مورد متن خوانده شده یا تصویری که نشان می دهیم ، سوالهایی مطرح کنند یا به پرسش های ما پاسخ دهند
ب) دوباره سازی: در این شیوه از دانش آموزان می خواهیم جمله ای را که خوانده اند یا ما برای آنان خوانده ایم دوباره سازی کنند وبه زبان خود بازگو نمایند.
پ) جمله سازی با کلمات داده شده: در این شیوه از دانش آموزان می خواهیم با کلمات داده شده ،جمله های شفاهی بسازند.
2- تشخیص صحت جمله در این تمرین ،با ارائه ی چند جمله صحیح وغلط ، از دانش آموزان می خواهیم صحت وسقم آن ها را تشخیص دهند؛مثال:
به ادامه ی مطلب بروید....